روزشمار | گام‌هایی فناورانه برای توسعه صنعت هوایی

روزشمار | گام‌هایی فناورانه برای توسعه صنعت هوایی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77588
صنعت هوایی یکی از صنایع بزرگی است که بدون گام برداشتن در مسیر نوآوری‌ها نمی‌تواند به توسعه یافتگی برسد.

همه ارویل و ویلبر رایت را بنیان‌گذاران این صنعت می‌دانند که با ساخت نخستین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین‌تر از هوا آرزوی دیرینه بشر برای پرواز را محقق کردند.

اما این صنعت راه طولانی و پر فراز و نشیبی را در طول تاریخ طی کرده است تا به نقه اوج خود برسد. در طول این مسیر خلاقیت‌ها، نوآوری ها و فناوری‌ها، آن را متحول کردند و امروز هواپیماهای نسل جدیدی تولید می شوند که تنها هدفشان جابجایی مسافر نیست بلکه برای اهداف سیاسی، نظامی و غیره نیز به کار می روند.

در ایران نهادهای مختلفی برای توسعه صنعت هوایی تلاش می‌کنند؛ اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد ستادی با همین نام از سال 92 به این حوزه ورود کرد تا تخصص‌ها و توان دانشی موجود در کشور را به این صنعت بزرگ تزریق و مسیر توسعه یافتگی آن را تسهیل کند.

 

در ادامه این مطلب بخشی از این تلاش ها آمده است:

 

 1391

تصویب سند جامع توسعه هوافضای کشور، حمایت از طرح کلان توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره و حمایت از طرح کلان موتور جت ملی.

1392

تاسیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی ذیل اهداف سند.

 

1393

تشکیل کمیته ها و کارگروه‌های تخصصی مطابق با اهداف سند توسط ستاد.

 

 1394

حمایت از طرح های تخصصی هوایی متناسب با اهداف سند و انسجام بخشی صنعت و دانشگاه و تصویب طرح کلان ساخت بالگرد ملی، شناسایی شبکه شرکت های توانمند حوزه هوایی، حمایت از80 طرح توسعه فناوری در راستای نیاز صنعت و حمایت از 30 طرح قطعه سازی با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان ها در کشور.

 

 1395

شناسایی زیست بوم تعمیر و نگهداری یکپارچه و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای همکاری با شرکت های خارجی.

 

1396

حمایت از طرح کلان توسعه هواپیمای 72 نفره.

 

1397

ادغام ستاد توسعه فناوری های دریایی با ستاد هوایی و تشکیل ستاد جدی با عنوان «ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته» و اضافه شدن گروه های تخصصی ریلی و خودرویی. انعقاد تفاهم نامه مشترک با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور با هدف بومی سازی قطعات و تجهیزات فرودگاهی.

 

1398

تاکید بر توسعه صنعت هوانوردی عمومی، شناسایی موانع و برنامه ریزی برای رفع آنها.

 انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور برای حمایت از توسعه هوانوردی عمومی. حمایت از کاربری پهپادها در حوزه های کشاورزی، امداد و نجات، نفت، بازرسی خطوط و غیره.

ایجاد ساز و کار استانداردسازی تجهیزات هوایی با حمایت سازمان ملی استاندارد، سازمان هواپیمایی کشوری و استفاده از توانمندی بخش خصوصی و دانش‌بنیان جهت شناسایی و استقرار استانداردهای مربوطه.

 

1399

حمایت از شتاب دهنده های حوزه های کلیدی حمل و نقل و قطعه سازی. حمایت از شتاب‌دهنده‌های حوزه‌های کلیدی حمل‌ونقل هوایی، قطعه‌سازی موتور هواپیما و استانداردسازی اقلام مصرفی هواپیما مانند روغن موتورهای هواپیماهای سبک و فوق سبک.

 

1400

حمایت از ایجاد تعمیر و نگهداری یکپارچه در فرودگاه امام خمینی، حمایت از قطعه سازی هوایی در راستای نیازهای تعمیر و نگهداری و توسعه پلت فرم واحد پهپادی برای توسعه ماژول و قطعات پهپاد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 شناسایی اولویت‌های فناوری در دستور کار ستاد هوایی قرار دارد
شناسایی اولویت‌های فناوری در دستور کار ستاد هوایی قرار دارد
97/01/05 - 11:05
پاویون تخصصی صنعت‌هوایی کشور در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد
پاویون تخصصی صنعت‌هوایی کشور در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد
96/03/07 - 10:18
اعلام روزشمار تحویل طرح به سومین فستیوال بازار دارایی فکری
اعلام روزشمار تحویل طرح به سومین فستیوال بازار دارایی فکری
95/01/17 - 08:38
بیشتر بخوانیم