روزشمار | گامهایی فناورانه برای توسعه صنعت هوایی
همه ارویل و ویلبر رایت را بنیانگذاران این صنعت میدانند که با ساخت نخستین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگینتر از هوا آرزوی دیرینه بشر برای پرواز را محقق کردند.
اما این صنعت راه طولانی و پر فراز و نشیبی را در طول تاریخ طی کرده است تا به نقه اوج خود برسد. در طول این مسیر خلاقیتها، نوآوری ها و فناوریها، آن را متحول کردند و امروز هواپیماهای نسل جدیدی تولید می شوند که تنها هدفشان جابجایی مسافر نیست بلکه برای اهداف سیاسی، نظامی و غیره نیز به کار می روند.
در ایران نهادهای مختلفی برای توسعه صنعت هوایی تلاش میکنند؛ اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد ستادی با همین نام از سال 92 به این حوزه ورود کرد تا تخصصها و توان دانشی موجود در کشور را به این صنعت بزرگ تزریق و مسیر توسعه یافتگی آن را تسهیل کند.
در ادامه این مطلب بخشی از این تلاش ها آمده است:
1391
تصویب سند جامع توسعه هوافضای کشور، حمایت از طرح کلان توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره و حمایت از طرح کلان موتور جت ملی.
1392
تاسیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی ذیل اهداف سند.
1393
تشکیل کمیته ها و کارگروههای تخصصی مطابق با اهداف سند توسط ستاد.
1394
حمایت از طرح های تخصصی هوایی متناسب با اهداف سند و انسجام بخشی صنعت و دانشگاه و تصویب طرح کلان ساخت بالگرد ملی، شناسایی شبکه شرکت های توانمند حوزه هوایی، حمایت از80 طرح توسعه فناوری در راستای نیاز صنعت و حمایت از 30 طرح قطعه سازی با استفاده از توانمندی دانشبنیان ها در کشور.
1395
شناسایی زیست بوم تعمیر و نگهداری یکپارچه و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای همکاری با شرکت های خارجی.
1396
حمایت از طرح کلان توسعه هواپیمای 72 نفره.
1397
ادغام ستاد توسعه فناوری های دریایی با ستاد هوایی و تشکیل ستاد جدی با عنوان «ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته» و اضافه شدن گروه های تخصصی ریلی و خودرویی. انعقاد تفاهم نامه مشترک با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور با هدف بومی سازی قطعات و تجهیزات فرودگاهی.
1398
تاکید بر توسعه صنعت هوانوردی عمومی، شناسایی موانع و برنامه ریزی برای رفع آنها.
انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور برای حمایت از توسعه هوانوردی عمومی. حمایت از کاربری پهپادها در حوزه های کشاورزی، امداد و نجات، نفت، بازرسی خطوط و غیره.
ایجاد ساز و کار استانداردسازی تجهیزات هوایی با حمایت سازمان ملی استاندارد، سازمان هواپیمایی کشوری و استفاده از توانمندی بخش خصوصی و دانشبنیان جهت شناسایی و استقرار استانداردهای مربوطه.
1399
حمایت از شتاب دهنده های حوزه های کلیدی حمل و نقل و قطعه سازی. حمایت از شتابدهندههای حوزههای کلیدی حملونقل هوایی، قطعهسازی موتور هواپیما و استانداردسازی اقلام مصرفی هواپیما مانند روغن موتورهای هواپیماهای سبک و فوق سبک.
1400
حمایت از ایجاد تعمیر و نگهداری یکپارچه در فرودگاه امام خمینی، حمایت از قطعه سازی هوایی در راستای نیازهای تعمیر و نگهداری و توسعه پلت فرم واحد پهپادی برای توسعه ماژول و قطعات پهپاد.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#23
Send to friends